Rus Uçak Gemisi
‘’Amiral Kuznetsov’’ Akdeniz’de
Önce
Kuznetsov isminin neden Rusya’nın ilk uçak gemisine verildiğini anlatalım.
Nikolay Gerosimovich Kuznetsov, 1938 yılında, 34 yaşında iken Amiral ve bir yıl sonra yani İkinci Dünya Savaşı
başında Sovyet Deniz Kuvvetleri Komiseri (Bakanı) oldu. Savaş boyunca bu
görevine devam etti ve özellikle Almanların Sovyetleri işgaline ilk direnen
silahlı gücün donanma olmasını sağladı. Kuznetsov Karadeniz’de Almanların
Kafkasya’yı işgaline denizden engel olan komutan olarak Stalin’in gözüne girdi.
Ancak pek çok alanda karacı komutanlarla anlaşamaması ve her denizci gibi inisiyatif
kullanması Stalin’in hoşuna gitmedi ve 1947 yılında görevden alınarak
yargılandı. Rütbesi oramirallikten koramiralle düşürüldü. Ancak 1951 yılında
Stalin tekrar karar değiştirerek onu yeniden Deniz Kuvvet leri Bakanı yaptı. Stalin ölünce
Savunma Bakanı Birinci Yardımcısı oldu. Ancak 1956 yılında bu kez Mareşal
Zhukov ile anlaşamayınca tekrar rütbesi düşürüldü ve emekli edildi. Ancak 1968
yılında bu kez Sovyet Prezidyumu aldığı kararla ona tüm onur ve rütbelerini
geri verdi. Rütbesi Büyük Amiral olarak onaylandı. Bugün Sovyetlerin en büyük
kahramanlarından birisi olarak tanınmaktadır.
Bu nedenle Sovyetlerin ilk uçak gemisine büyük bir vefa ile onun adı verildi.
Kuznetsov’un
arızaları. Gemi Ukrayna Nikolayev ‘de 1982 yılında kızağa kondu ve 8
yılda tamamlandı. 15-20 arasında Flanker D
(Su-33) ya da Mig-29 savaş uçağı
taşıyabilen geminin diğer kardeşi de Çin’in ilk uçak gemisi Liaoning (eski
Varyag). Sitim türbini ile tahrik edilen
geminin gerek ana makine ve gerekse yardımcı sistemlerinde ciddi sorunları var.
Gemide sık arıza ve hatta yangın çıkması özellikle soğuk savaş sonrası denemde
çok yaygındı. 1996-98 ile 2001-2004 yılları arasında sürekli tersanede kalan
gemi son olarak 2008 yılında büyük tamir gördü.
Uzun süre hareketten sakıt kalması ve
uçak gemisi pilotlarının eğitimsiz olmaları geminin adının kazalarla anılmasına
neden olmuştu. Bu kötü şöhreti geminin günümüzde de özellikle batı medyası
tarafından küçük görülmesine neden oluyor. 21 Ekim tarihli New York Times gazetesinde
yazar Neil Mac Farquhar, ‘’Russian
Carrier is Bound for Syria, Flexing Muscle but Risking Malfunction’’ isimli
makalesinde gemiyi, geriatrik uçak gemisi olarak tanımlıyor.
Rusya’nın
kendine güveni tam. Ancak tüm bu küçük görmeler Kuznetsov’un,
ganbot diplomasisi rolünde yani donanmanın dış politikanın destek aracı olarak
kullanımında Rus devletinin önemli bir
aracı olmasını değiştirmiyor. Batı basını Kuznetsov’a bakacağına son 3
ayda sürekli arıza çıkaran ve hareketten sakıt kalan LCS tipi Amerikan
korvetlerine baksın. Rusya oyunu kuralına göre oynuyor. Küresel güç olmanın en
önemli göstergesi nükleer denizaltılar ile uçak gemilerine sahip olmak ve
bunları işletebilmek. Putin de Kuznetsov’un bir
Nimitz ya da Charles De Gaulle olmadığını biliyor. Ancak eski ve
yetenekleri kısıtlı da olsa, Rus devletinin çıkar alanlarında uçak gemisi
bulundurabilme yeteneğini ve iradesini ispat etmek istiyor.
Geminin Suriye’de konuşlanan S-400
Hava savunma sistemi kaplaması altında, Kirov sınıfı dünyanın en büyük
kruvazörü Büyük Petro ve iki Udalay sınıfı destroyer refakatinde Doğu Akdeniz’de
Suriye açıklarında göreve başlaması bu açıdan önemli. Eğer üzerindeki 15-20
adet savaş uçağını (MİG-29 veya SU-33) Suriye’deki teröristlere karşı fiilen kullanırsa bu tarihsel bir ilk
olacak.
Kuznetsov dönüm noktası olacak. Geçen sene Rs Hazar Denizi Filotillasına ait Gepard
sınıfı firkateyn ve Buyan-M sınıfı korvetlerden ve daha sonra Akdeniz’deki Kilo
sınıfı denizaltılardan Suriye’deki IŞID mevzilerine Kalibr-NK (Klub K) (NATO
tanımı ile SS-N-30-A) gezgin (cruise) füzesinin fırlatılması stratejik,
operatif, taktik ve teknolojik perspektifte önemli bir dönüm noktası olduysa, Kuznetsov’un Doğu
Akdeniz’de fiilen kullanımı da önemli bir kilometre taşı olacaktır. Zira
tarihinde ilk kez Rusya muharip bir görevle uçak gemisi kullanıyor. Rus deniz
gücünün kendine güven katsayısı Hazar Filosu saldırısından bu yana arttı. En
kötü senaryoda Kuznetsov arıza yapıp,
yedekte Kuzey Denizine geri çekilse bile bu çekilmenin Rus deniz politikasına
büyük bir etkisinin olmayacağı kesindir.
Zira zaten Akdeniz’deki denizaltılar ve su üstü gemilerindeki gemiye karşı 1500
km menzilli cruise füzeleri ile konvansiyonel caydırıcılık sağlayabiliyor. Unutamayalım
ki Doğu Akdeniz ve Hazarda bu füzeleri kullanan Rusya isterse Batı Avrupa’daki
NATO ülkeleri kıyılarının açıklarında da bunları kullanabilir.
Rus Deniz
Kuvvetleri yüksek morale sahip. Aksi takdirde geçmişinde arıza ve kaza vakaları
başarı vakalarından çok fazla olan 26 yaşındaki bir gemiyi anavatandan uzaklara
gönderemezdi. Ayrıca İspanya’nın NATO ve ABD baskısı ile Fas yakınındaki Ceuta
Adasında gemiye yakıt ikmali yapmak üzere gemiye giriş izni vermemesi Rus Deniz
Kuvvetlerini daha da hırslandıracaktır.
Bu nedenledir ki uçak gemisi görev grubunda bulunan akaryakıt tankeri ile denizde ikmal yapması bile Savunma Bakanı
tarafından gururla açıklanıyor. Sonuç
olarak Kuznetsov’un Doğu Akdeniz seferi Rus askeri stratejisinde önemli bir
dönüm noktasıdır. Bu surecin arızasız başarı ile tamamlanması gelecek dönemde
daha aktif kullanımı getirecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder