Türk Gemi İnşasının Babası: Ord. Prof. Ata
Nutku
Geçen haftalarda ‘’Kuvayı Milliye’ nin Uçak Gemisi’’ başlıklı
bir yazımda Kurtuluş Savaşında bir avuç kahraman denizcimizin Rusya üzerinden
300 bin ton savaş cephanesini Karadeniz limanlarına nasıl taşıdıklarını ve
Kurtuluş Savaşını mümkün kıldıklarını yazmıştım.
Bu yazımda mutlak yokluklar içinde Cumhuriyetin ilk gemisini inşa eden
mühendisi, bahriye mektebinin gurur abidesi bir denizciden bahsedeceğim. Ata Nutku.
Babası, Deniz Yarbay
Süleyman Nutku. Onu anlatmaya geçmeden önce babasından
bahsedelim. Zira ancak öyle bir babanın oğlu Türklere gemi yapabilme yolunu
açabilirdi. II Abdülhamit döneminin en
karanlık döneminde görev yapan Yarbay Süleyman Nutku, 1875 yılında Üsteğmen
rütbesiyle Donanmaya çıktı. Değişik savaş gemilerinde görev alarak Karadeniz ve
Akdeniz’de bulundu. 1890 yılında ‘’Deniz
Kuvvetleri Dergisini (Deniz Mecmuasını)’’ ilk kez çıkaran, 1897'de ‘’Deniz Müzesini’’
kuran, 27 Temmuz 1902 tarihinde 25 ciltlik Büyük ‘’Britannica Ansiklopedisini’’
Türkiye’ye getirmeye teşebbüs ettiği için Preveze/Yunanistan’a sürgün edilen
Süleyman Nutku, 1911 yılında emekli edilmişti. Emekliliğinde, 1923 yılı sonuna
kadar “Osmanlı Kaptan ve Makinistler Cemiyetini” kurmuş ve “Deniz Gazetesini”
çıkarmaya başlamış, “Meteoroloji Teşkilatını” teşkil ederek bir buçuk sene
idare etmiş, “Kılavuzluk teşkilatını” kurmuş ve boğazlardaki seyir düzenini tanzim
ederek ülkemize büyük kazançlar sağlamıştı.
Sürgünde doğan Ata
Nutku. Deniz Mühendisi Yüzbaşı Ata Nutku 1904’de Preveze de doğdu. 1923 Deniz Harp Okulu mezunudur.
Binbaşı rütbesindeyken 1928 yılında İtalya’dan alınan ilk “Tepe” sınıfı
muhriplerin kabul testlerine Ansaldo Tersanesinde iştirak etmişti. 1931 ile
1938 yılları arasında Cumhuriyet tarihinin ilk yerli yapım gemisi olan 1250
tonluk Gölcük Yağ Gemisini Gölcük Tersanesinde bin bir zorlukla inşa edebilmiş
ve 1939 yılında İngiltere’ye gemi inşa yüksek mühendisliği eğitimine
gönderilmişti. Türkiye’de gemi inşasının babası unvanını kazanmış bir deniz
subayı ve ordinaryüs profesörlük unvanına sahip bir bilim adamı olan Ata Nutku,
10 Eylül 1943 tarihinde İTÜ bünyesinde, ilk kez “Gemi İnşaatı Yüksek
Mühendisliği” bölümünün açılmasına liderlik etmiştir.
Teknolojik Kaderi Değiştiren
Mühendis. Onun mühendislik dönemi 33 yıllık
Abdülhamit istibdadının gemi söküm ve yıkım mirasının karanlığında başladı.
Karanlık geçmiyordu. Devrimlere rağmen, geçelim karacı generalleri, deniz
subayları bile Türkiye’de gemi inşa edilebileceğine inanmıyordu. Nisan 1933’de
dönemin Milli Savunma Bakanı Zekai Apaydın’a Mühendis Yüzbaşı rütbesi ile
yazdığı mektup ibretlik bir belgedir. Mustafa Kemal’in ışık saçan bir evladı
olarak Savunma Bakanına adeta Türkiye’de gemi yapılması ve Gölcük Tersanesine yetki verilmesi için
yalvarmaktadır:
‘’Çıplak arsalarda İtalyanların destroyerlerimizi
nasıl inşa ettiklerini gördük. Muhterem beyefendi, memlekete semeremizi ve
feyzimizi vermek için çırpınıyoruz. Projeyi Vekâlet'e gönderdiğimizden beri iki
sene geçti. Erkânı Harbiye, Fen Sanat projeyi tasdik ettiler. Fakat önümüzde
büyük cehalet duvarı var. Deniz İmalat Şubesi önce hiçbir inceleme yapmadan ve
aynı tezgâhlarla ecnebilerin yaptığı işleri unutarak itiraz etti. Bir sene
evvel materyal listelerini gönderdiğimiz halde malzemeler sipariş edilmemiştir.
Bir geminin nasıl yapıldığını görmemiş olan ve bilmeyen İmalat Dairesi bu
geminin yapılamayacağını iddia etti ve
bu gemi için ayrılan tahsisatı başka yere sarf etmek istedi... Tersanede bomboş
bekliyoruz. Vekil Beyefendi, Türkiye şimdiye kadar ilk defa gemi inşa etmiyor.
Cehaletin ve entrikanın söndürdüğü o ocaklar ve leylek yuvası olan bacalar, bu
tarihin tanıklarıdır ama ne yazıktır ki mezar taşlarıdır. Onlar şimdi bizi
seyrediyorlar! Eğer biz itimat telkin edemiyorsak, neden burasını (Gölcük
Tersanesini kastediyor. yn) tamamıyla kapatmıyoruz? Kendimizi ve her şeyimizi
vakfettiğimiz mesleğimizde emeklerimizin ve bilgimizin boşa gitmemesi ve
memleket vazifemizde bizi başarılı kılmak için vereceğiniz en küçük bir fırsata
ve işarete hazır olduğumuzu arz eyler ve hizmetlerimin kabulünü istirham
ederim.’’
Cumhuriyet,
ilk gemisini Binbaşı Ata Nutku sayesinde bu mektuptan ancak 3 yıl sonra denize
indirebildi ve 5 yıl sonra tamamlayabildi. Emekli Amiral Afif Büyüktuğrul
hatıratının tören günü olan 24 Eylül 1935 tarihli Sayfasında şunları yazıyor: “Gölcük Tersanesi yapısı ilk gemi olarak
Gölcük yağ gemisi bugün denize indirildi. Yüzbaşı Ata Nutku inşa kararı almak
için bir hayli uğraştı. Çünkü Gölcük fabrikaları bu geminin yapılmasını
istemiyorlardı. Açık açık “bu gemi yapılmayacak, nihayet bu gemileri
hurdacılara satacağız” gibi çirkin sözler de harcanıyordu. Bu reaksiyon o kadar
şiddetli idi ki bugün gemi teknesi denize indirilirken hiçbir tören
yapılmamıştı. Gemi bizler ve Ata’nın arkadaşları huzuruyla sessiz sedasız
denize indirilmişti.’’
Cesaretsiz Bilgi ve Tecrübe Anlamsızdır. Bugün Türk
Donanması MİLGEM’i dizayn ve inşa edebiliyorsa ardında Ata Nutku ve onun ruhunu
taşıyan cesur denizciler vardır. Evet bilgi ve tecrübe çok önemlidir. Ancak
cesareti olmayan bilgi ve tecrübe bir işe yaramaz. Ata Nutku aynı zamanda bir
cesaret abidesidir. 31 Ocak 1994’te ebediyete uğurladığımız Türk gemi inşasının
mümtaz lideri ve cumhuriyet tersaneciliğimizin
kurucu babasının aziz hatırası önünde saygı ile eğiliyorum.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder